donderdag 20 december 2012

Oatley, Bondi en weetjes...

Dag beste lezers van mijn blog.

Ik ben net aangekomen in Bondi, waar ik nu dan toch 3 nachten ga couchsurfen. Straks daarover meer, maar eerst: Oatley.

Zoals ik al zei in mijn vorige blogpost ben ik 2 nachten op bezoek geweest bij een Vlaams gezin dat sinds augustus ook in Sydney woont. Momenteel hebben ze een gezellig huis in Oatley.

Na een dik half uur op de trein van central station kom je aan in het gezellige Oatley. Ik voelde me meteen veel meer thuis omdat het hier meer op een dorp lijkt dan op een drukke stad.
De familie Engels zijn een vrolijke familie uit Baal. Ze hebben het hier zeer naar hun zin en ik vond het zeer fijn om even bij zo een gezin te mogen verblijven.
En een enorm pluspunt: ze hebben een piano! (en ook een kleine viool en een ukulele!) Dus ik heb nog eens piano kunnen spelen. Dat deed deugd!
Ilse en Maarten (de ouders) zijn echt zeer vriendelijke mensen, en ze zorgde ervoor dat ik mij meteen thuis voelde.
Ze hebben 3 zonen en die hadden nu net hun laatste dagen school achter de rug. Bij de jongste zoon zijn we zelfs naar het 'graduation party' van zijn kleuterschool geweest. Was best wel schattig om al die kleuters daar te zien zingen.
Na de graduation party kregen de kinderen ook een pakje van Santa. Het grappige was dat ze vlak naast Santa ook meteen een ventilator hadden gezet. Anders had hij het natuurlijk veel te warm met zijn kostuum.

In de scholen van Oatley zijn ze ook allemaal zot van Gagnam style. Blijkbaar wordt dat lied hier heel vaak gedraaid en dan dansen alle kinderen op het lied.

Ik heb dan in Oatley de public school even kunnen bekijken. Die hebben een heel grote speelplaats (hopelijk wordt die van de bosuiltjes binnenkort ook zo groot) met sportvelden, bomen en heel veel open ruimte.
Daarna heb ik samen met Maarten even een fietstocht gemaakt naar Gomo, een dorp aan de overkant van St. George river. Ook een zeer fijn dorpje, met een gezellig parkje waar ook een openbaar zwembad is. Na het fietstochtje samen met Ilse een verfrissende mango frappé gaan drinken bij Pidz.
Voor de rest nog veel gebabbeld, een beetje gelezen en gerust.

En dan donderdag eerst naar de graduation party van Corneel geweest. Daarna ben ik met de drie jongens gaan zwemmen in het openbare zwembad van Gomo. Het was een avontuurlijke wandeling om daar te geraken. (zie foto's) Was wel zeer verfrissend om in dit warme weer (al zie je niet altijd de zon op de foto's, tis hier echt wel warm!) even een frisse plons te kunnen nemen!



Een steile wandeling naar beneden, om tot aan de brug te geraken die over de rivier gaat.




Het uitzicht tijdens de wandeling: met in de verte al de rivier en de brug.



Het uitzicht van op de brug.

Het parkje in Gomo

Het openbare zwembad

Na het zwemmen heb ik terug mijn rugzak gepakt en ben ik met de trein naar Bondi vertrokken.
Ondertussen ben ik hier aangekomen in een gezellig appartement waar 6 gasten wonen, 4 Brazilianen en 2 Polen als ik het goed begrepen heb.
Een van de Brazilianen (Edgar, niet echt een Braziliaanse naam) is ook een surfer. Hij heeft mij al meegenomen naar Bronté beach waar hij even heeft gesurft, maar de golven waren niet zo goed. Ik ben eens benieuwd wat dat couch surfen hier gaat geven. Het lijken mij allemaal wel leuke gasten. En het is letterlijk couch surfen, aangezien ik op de zetel in hun living ga slapen.

Toen ik nog in chinatown verbleef heb ik mij ook een nieuw speelgoedje aangekocht, een Bantam board. (zie foto's) Het bolt heel snel! Maar in de stad kan ik het niet altijd gebruiken omdat er te veel voetgangers zijn. In oatley heb ik het al even uitgetest op de heuvels, maar die waren net een beetje te steil om het nog veilig te houden. Dit wordt hier mijn nieuw vervoersmiddel voor als het niet te druk is op straat.




Nog enkele weetjes:
- In december is het hier elke zaterdag vuurwerk, dus ik heb al enkele keren kunnen genieten van vuurwerk. 

- In het CBD zijn er deze tijd van het jaar heel veel goede straatmuzikanten. Ik ga regelmatig eens naar het stad om de gewoon naar de goede straatmuzikanten te kijken en luisteren (foto's staan op facebook). De meeste muzikanten hebben hier wel allemaal hun eigen versterkers. Ze zijn ook allemaal vrij jong en echt wel goed. 

- Mensen in de stad trekken zich vaak niks aan van verkeerslichten (vooral dan voetgangers en fietsers).

- Iedereen vraagt hier steeds 'Hello, how are you?' maar eigenlijk hoeven ze het antwoord niet te horen. Soms zijn ze zelfs al weg als je nog aan het antwoorden bent... Het blijkt hier gewoon een deel van de aanspreking te zijn. 

- Er is hier nog steeds overal heel veel wind, en ik vraag mij af wanneer dat gaat minderen. 

- Ik vind het hier echt geweldig!

Dit was het voor nu. Ik heb nog enkele foto's op facebook gezet. Daar kan je ook altijd een kijkje nemen. 

Lieve groetjes,

SoFie

2 opmerkingen:

  1. Hey Sofie, super leuk om je blog te volgen. Geniet maar van elke moment! Hier gaat alles goed. De vakantie is net begonnen en het werd tijd :-) De tweede week van de vakantie gaan we naar de Ardennen met Annemie en Wim, Inge en Thomas en Erika met Kaat en Lien. Zal ook wel heel leuk worden. Prettige feestdagen en een hele dikke zoen van ons alle 5 XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat alles zo goed gaat. En ik denk dat jullie zeker allemaal vakantie verdienen! Doe ze daar de groeten in de Ardennen. (en ook bij jullie thuis natuurlijk)
      Tot de volgende!xx

      ps: volgende keer kan je misschienals je anoniem een reactie plaatst er ook je naam bij zetten. Nu heb ik zo een vrij sterk vermoeden dat jij Mieke bent, maar toch...

      Verwijderen