dinsdag 4 juni 2013

Het prachtige Tasmanië

Goedemorgen lieve lezers!

Mijn avontuur hier in Australië zit er nu bijna op. En om al een beetje te wennen aan hoe Nieuw-Zeeland er uit zou zien (en de koude daar) ben ik nog even afgezakt naar het meest Zuidelijke punt van Australië dat volgens vele mensen een beetje op Nieuw-Zeeland lijkt, namelijk Tasmanië. 

En ik kan jullie 1 ding zeggen, ondanks het koude weer was Tasmanië echt weer een topper. Moest ik ooit om een of andere bizarre reden besluiten om toch naar Australië te verhuizen (maar laat ons eerlijk zijn, die kans zit er niet echt in, aangezien ik hier beseft heb hoe graag ik in België en Europa woon en hoe een leuke vrienden en familie ik wel niet heb) dan zou ik denk ik het liefst in Tasmanië wonen. 

Enkele weetjes over Tasmanië:

- De oppervlakte van Tasmanië is 68 401 km2 (ter vergelijking, België meet 30 528 km2), Tasmanië is dus meer dan dubbel zo groot als België.
- Er wonen 512 100 mensen (ter vergelijking 10 438 353 in België in 2012). Heel veel ruimte voor niet zo veel mensen. 
- In Tasmanië wordt 40% van de geneeskundige opium gekweekt in de wereld. Daarmee is Tasmanië de grootste voorziener. Gevolgd door Turkije op de 2de plaats met 20%.
- Ze wekken hier heel veel groene energie op, vooral door de kracht van het water. Ze verkopen heel veel van deze groene energie aan Melbourne. 
- In Launceston hadden ze de eerste stad van Australië die volledig verlicht was door middel van waterkracht (groene energie).
- De oudste brug van heel Australië werd in Richmond gebouwd (vlak bij Hobart)
- Na Sydney zijn Hobart en Launceston de 2de en 3de oudste steden van Australië
- Ze doen hier heel veel aan landbouw en tuinbouw in Tasmanië en daarbij zijn ze een van de weinige plaatsen waar ze nergens genetisch gemanipuleerde producten gebruiken. 
- Volgens sommige mensen is het water in Tasmanië het zuiverste water van de wereld, vooral het water rond Cradle mountain. (Een andere bron liet mij echter weten dat het meest zuivere water ter wereld in de vorm van ijs op de zuidpool te vinden is, maar het is toch al dicht bij).
- De Tasmaanse tijger is hier helaas uitgestorven, doordat de eerste bewoners van Australië dachten dat hij hun schapen op at. Hoewel het eigenlijk hun eigen honden waren die de schapen op aten. Hierdoor kreeg je 1 pond voor elke Tasmaanse tijger die je dood schoot. Helaas zijn er daardoor nergens meer Tasmaanse tijgers te vinden, weer een dier dat is uitgestorven enkel en alleen door de mens. 
- Tasmaanse duivels kom je ook niet zo vaak meer tegen omdat blijkbaar heel veel van deze duivels een soort van kanker hebben en ze hierdoor sneller sterven. In gevangenschap zijn ze nu bezig om heel veel gezonde duivels te kweken, maar ze kunnen die nog niet in het wild loslaten, want dan zouden deze gezonde dieren ook besmet kunnen geraken met deze soort van kanker (het is namelijk besmettelijk). Op een ander eiland in de buurt van Tasmanië hebben ze al wel enkele duivels losgelaten, omdat er daar geen wilde duivels aanwezig zijn. Deze blijken het relatief goed te doen. 

Genoeg weetjes voor vandaag. Tijd om jullie te laten weten wat ik hier allemaal gedaan heb. 

De eerste 2 dagen heb ik niet zo heel veel gedaan hier in Hobart. De stad een beetje gaan verkennen, mijn uitstappen plannen, een beetje lezen en ook eens rusten. Ik merk dat al dat reizen soms toch ook vermoeiend kan zijn, zeker als je praktisch elke dag uitstappen maakt. Deze 2 dagen het rustig aan doen waren daarom welgekomen. 

Voor het eerst sinds december ben ik ook nog eens gaan pubcrawlen. Het nieuwe woord voor een soort van kroegentocht. Normaal doe ik niet mee met dit soort dingen, maar de mensen in het hostel waren zeer leuk en ook iets ouder dan de gemiddelde andere reiziger. Het was een heel gezellige avond. In een aantal van de café's hadden ze een gezellig houtvuur of live muziek. Dat maakt het nog veel fijner. En ik moest uiteraard van op een afstand Dorien haar verjaardag mee vieren.

Elke zaterdag heb je in Hobart de Salamanca markets. Een markt waar je heel veel verschillende producten kan kopen. Veel specialiteiten van Tasmanië en lokale producten. Het was echt een heel gezellige markt, met veel buskers (straatmuzikanten). Zelfs enkele schotse doedelzakspelers. Ik heb wel zeker 3 uur rondgekuierd langs alle verschillende kraampjes op de markt. Zo veel interessante producten! 

Daarna was het tijd om mijn bagage op te pikken en op de bus te springen van Hobart naar Launceston.  Zondag ging ik namelijk een uitstap maken naar Cradle mountain (de 5de hoogste berg van Tasmanië, en ook de mooiste en beroemdste) en deze uitstap vertrekt enkel van in Launceston. 

Net als Hobart in Launceston een niet zo grote stad maar wel gezellig. Aangezien ik zondag vroeg uit de veren moest ben ik vrij vroeg gaan slapen. 





Goede muzikanten!

Salamanca Markets

Salamanca

Zondag was het dan tijd voor mijn uitstap naar Cradle mountain. De berg komt aan zijn naam omdat hij 2 toppen heeft en het lijkt een beetje op een babywieg tussen deze  2 toppen. Op weg naar het Nationaal park maakten we enkele tussenstops in andere dorpjes die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Westbury, Deloraine (met heel veel kunst en standbeelden), Railton (waar ze net zoals in "Edward scissorhands" heel veel mooi gesnoeide buxus hagen/beelden hebben), Sheffield (met heel veel prachtige muurschilderingen. Elk jaar is er een wedstrijd met de mooiste muurschildering), Latrobe (waar er een uitgeweken Belg een beroemde chocoladefabriek heeft, heel lekker!), ... 

Het is nu officieel winter in Australië, dus er zijn niet zo veel toeristen meer. Normaal hebben ze ongeveer 10 mensen die op uitstap gaan, wij waren maar met 2. Buiten mezelf en de gids was er nog een jongen uit Denemarken die net 4 maanden in Nieuw-Zeeland heeft zitten reizen. Hij heeft veel verteld over Nieuw-Zeeland en nu heb ik er nog meer zin in. 

Aangezien het weer niet ideaal was konden we Cradle mountain zelf niet beklimmen. Maar we hebben wel een stevige klim gedaan richting Marions lookout. Daar had je een heel mooi uitzicht op de berg en op het Dove meer. Na het beklimmen van deze iets lagerere berg hebben we nog rond het meer gewandeld. Een zeer mooie wandeling met verschillende landschappen. Je kon het water van het meer gewoon drinken. Zeer fris en lekker. Na de wandeling bezochten we nog de hut van een van de eerste mensen die hier in deze regio woonde. Een bushranger die heel zijn hut zelf gebouwd had. 
Daar zag ik voor het eerst enkele wilde wombats. Ze kwamen heel dicht. 

Daarna was het tijd om weer richting Launceston te rijden, want Emil en ik moesten die avond allebei de bus nemen terug naar Hobart voor onze volgende uitstappen. Onderweg zijn we nog gestopt bij een beroemde kaasfabriek waar ze heel speciale kazen maken en heerlijke melk en yoghurt. Daarna nog even een van de elektriciteitscentrales bezocht die haar energie haalt uit het water. 



Een muurschildering in Sheffield

Dove lake



Cradle mountain (voor de helft in de wolken, maar je kan de wieg wel zien)


Rechts zie je het dove meer, daar hebben we helemaal rond gewandeld)

Cradle mountain (iets minder in de wolken)

Wilde wombat

Wombat

Het huis van de eerste bewoner van Cradle mountain national park.


De volgende dag heb ik een uitstap gemaakt naar de Tahune airwalk (iets zoals wandelen door de bomen in planckendael, maar dan langer en met een iets ander uitzicht) en langs de swining bridges over de huon en picton rivier. Deze wandelingen waren heel mooi. Jammer genoeg was het aan het regenen.
Na deze 2 prachtige wandelingen reden we verder richting Hasting caves. Een van de weinige openbare grotten in Australië. Daarvoor maakten we nog een kleine tussenstop voor de lunch. Waar we stopten was er een natuurlijke warmwater bron. Met dat water hadden ze een zwembad gevuld waar het heel het jaar lang ongeveer 28°C was. De buitentemperatuur was ongeveer 14°C dus het water voelde lekker warm aan. Daarna hebben we nog een kleine wandeling gemaakt om te proberen een vogelbekdier te spotten, helaas pindakaas hadden ze zich ergens verstopt. 

De grot zelf was, zoals elke grot, donker maar wel heel mooi. Enkele houthakkers hadden de grot ontdekt toen ze illegaal op iemands privé domein hout aan het hakken waren. Onze gids vertelde heel veel interessante dingen. Ik hou wel van grotten. 

Weeral een zeer geslaagde dag!



Zeer speciale boom.


De airwalk in Tahune

De 2 meisje uit Colombia die meer op uitstap waren.

Swinging bridge over de huon rivier. Beweegt meer dan je denkt!

Mooie regenboog!

Natuurlijk verwarmd zwembad.

Hastings cave





 Mijn laatste uitstap was naar Port Arthur. Dit was een van de eerste gevangenissen die ze hier in Australië bouwden voor gevangenen die een 2de misdrijf pleegden hier in Australië.

Onderweg naar Port Arthur hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de kustlijn. Dit was weer een mooie wandeling. Het leek wel een beetje op de great ocean road.




In port Arthur heb ik eerst een korte rondleiding gevolgd en dan daarna nog een boottocht gemaakt die langs 2 eilanden ging. Het eerste eiland was het kerkhof, waar ze alle dode gevangenen en bewakers/soldaten hadden begraven. Het 2de eiland was de eerste gevangenis voor jongens. In die tijd was je verantwoordelijk voor je eigen daden vanaf 7 jaar. Je kon ter dood veroordeeld worden vanaf 9 jaar. Het was uiteraard niet zo gunstig om deze jonge kinderen in de gevangenis te stoppen bij de volwassenen. Dus hadden ze alle jongens verzameld op een eiland, waar ze de eerste gevangenis voor jongens hadden. Maar deze gevangenis is niet zo lang open geweest. 








Het was zeer interessant om de gevangenis te bezoeken, maar ook wel een beetje triest. Zeker als je dan de verhalen leest van hoe ze de gevangenen hier behandelden.

Onderweg naar huis zijn we nog gestopt bij een andere speciale chocoladefabriek. Federation chocolat. Hier maken ze chocolade met speciale smaken. Appel, drop, aardbei,...
Federation chocolat, speciale smaken, zoals appel.
 Daarna stopten we nog in Richmond waar ze heel veel oude gebouwen hebben, en ook de oudste brug van heel Australië.
De oudste brug van Australië in Richmond.

Tasmanië was echt de moeite waard om te bezoeken. Ik heb hier ook enorm genoten van het uitzicht als we met de bus aan het rijden waren. Heel veel prachtige weilanden vol met schapen, bossen, fruitbomen,... En enorm veel open ruimte. Het is ook een eiland met heel veel mogelijkheden. Je kan hier skiën, surfen, windsurfen, duiken met zeehonden, naar de steden gaan (die niet te druk zijn), zeilen, wandelen, 10 daagse hiking tochten maken,... Ik heb er enorm van genoten. Een mooie afsluiter van mijn tijd hier in Australië.

Nu ben ik nog een allerlaatste dag in Melbourne en deze avond vlieg ik richting Christchurch in Nieuw-Zeeland. Daar doe ik een tour met de stray travel. Hier kan je zien wat ik allemaal ongeveer ga doen.

Dit was het voorlopig.

Tot schrijfs!

Een stevige linker,

SoFie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten