dinsdag 16 april 2013

Fraser Island

Donderdag 11/04/2013 
Als ik hier nu zo de datum van die dag schrijf begin ik pas te beseffen hoe de tijd eigenlijk vliegt! Maar bon, na nog een leuke dag in Byron Bay nam ik de bus naar Brisbane. 
Daar aangekomen om 21 uur moest ik nog 1 nacht doorbrengen in een hostel (bunk, eigenlijk wel een mooi en goed hostel) om de volgende dag om 7 uur de bus van Brisbane naar Hervey bay te nemen. 

Vrijdag 12/04/2013
Na een leuke busrit met toffe buren aangekomen in Hervey bay. Daar stonden voor de greyhound busstops verschillende kleinere busjes van alle hostels in de buurt. 1 bus had als opschrift 'free breakfast and free wifi'. Ik dacht, dat hostel moet ik hebben, dus ging ik meteen naar de chauffeur om te vragen of ik nog voor 1 nacht in zijn hostel mocht logeren. Gelukkig was er nog plaats, en dat was maar goed ook want dat was een van de beste en mooiste hostels waar ik tot nu toe ben geweest. Voor de mensen die hier ook reizen: flashpackers is een echte aanrader! En ze hebben ook een hostel in Noosa, daar ga ik binnenkort ook 2 nachten slapen, maar dat is voor later. 

Na een gratis BBQ nog 2 films gekeken in de cinema en dan gaan slapen in een zeer goed bed. 

Zaterdag 13/04/2013
Verhuisd van hostel, want bij mijn trip naar Fraser island had ik ook 2 gratis nachten in het hostel dat de trip organiseert gekregen. 
Rond 15 uur kregen we een briefing over hoe het er allemaal aan toe gaat op Fraser Island en hoe alles de volgende dag ging verlopen. Daarna nog even gaan winkelen om al ons eten en drinken voor de komende 3 dagen in te slaan.

Zondag 14/04/2013
Om 6 uur moesten we beneden staan om ons klaar te maken voor vertrek. Grote rugzakken in de lockers, want in de 4x4 is er geen plaats voor alle bagage, slechts 1 zak per persoon. En dan op weg met de jeeps naar de ferry. (zie foto's)





Het weer hadden we alvast goed mee! Eigenlijk is het 3 dagen lang prachtig weer geweest. 
Nu is misschien het moment om even iets over Fraser Island te vertellen... Omdat ik niet zo heel veel tijd (zit hier in de luchthaven op het gratis internet) ga ik niet alles zelf typen. Wikipedia levert hier een kort een bondig overzicht. 

Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Het ligt voor de Australische oostkust en hoort bij de staat Queensland. Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. Er heerst een tropisch klimaat, en het landschap is zeer afwisselend:mangrovebossen, tropische regenwouden, eucalyptusbossen en duinlandschap.
Er zijn veerpontverbindingen vanaf Hervey Bay en vanaf Rainbow Beach. De wegen zijn onverhard en vanwege het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto's met vierwielaandrijving. Het strand dient als snelweg. Bij Eurong dient het strand tevens als landingsbaan voor kleine vliegtuigen.
Er liggen verschillende scheepswrakken langs de kust; het bekendste is dat van de Maheno, dat op/in het strand ligt. Op het eiland zijn enkele nederzettingen, en diverse resorts en campings. Per jaar komen er ca. 300.000 toeristen. In oktober 2006 doorkruiste de Belgische avonturier Louis-Philippe Loncke het eiland zonder extra bevoorrading van zuid naar noord.



Toen we aankwamen op het eiland werden we opgesplitst in 2 groepen. We gingen allebei wel naar dezelfde plaats (of dat was toch het plan) maar het is gewoon te moeilijk om heel de tijd met 8 jeeps achter elkaar te rijden, zeker voor als je tegenliggers kruist.
Na een uur rijden hadden we helaas al pech. Een van de jeeps had besloten om niet meer te willen starten. Onze gids probeerde hem nog aan de praat te krijgen, maar helaas... 


Nu moesten de mensen (en al hun bagage en eten) van deze jeep verdeeld worden over de andere drie voertuigen, zeer gezellig en dicht bij elkaar!

Na dit alles reden we verder richting lake wabby. Hier konden we lekker zwemmen. Het is prachtig om te zien hoe je zoveel verschillende landschappen (woestijn, meer, regenwoud,...) bij elkaar kan zien. Lekker zwemmen in het meer, enkele vissen zijn en een beetje bruinen en we konden weer via een mooie wandeling verder.




Na de leuke tijd aan het meer kwamen we aan bij ons kamp. Voor sommige was dit kamp wel een beetje een teleurstelling. Laat ons zeggen dat het niet zo mooi en luxueus was als de brochures en de verkopers het voorstelden. Voor mij was het wel oké. Het deed mij een beetje denken aan het SOLL weekend dat we ooit eens met de scouts gedaan hadden, maar dan met iets beter weer en iets andere activiteiten. 
In elke tent sliepen 4 personen en in de trailer kon je koken en onder de shelter kon je ook nog BBQ'en. 
Aangezien er maar heel weinig elektriciteit was, hebben we het grootste deel van de avond doorgebracht met het kijken naar de sterren. En ik kan u verzekeren, ik had nog nooit zo veel mooie sterren tegelijk gezien in mijn leven. Je kon bijna heel de melkweg gewoon zien, echt prachtig. En nu heb ik ook Orion en het zuiderkruis gevonden. En wie nu wil weten of ik de poolster gevonden heb, die kan je van in Australië niet zien.
Ik heb ook ontdekt dat foto's maken van de sterren niet gaat, dus wie zelf van deze prachtige sterrenhemel wil genieten zal ook naar hier moeten komen of een plek zoeken waar er geen lichtvervuiling is. We hebben trouwens ook enkele dingo's gezien. 



Maandag 15/04/2013
Ik was net te laat opgestaan om de zon helemaal te zien opkomen, maar de foto's van toen ze net boven was vind ik toch ook wel mooi. (hoewel het in het echt nog 1000 keer mooier is dan op foto'). Morgen een betere poging om de zon te zien opkomen.



Voor we weer vertrokken op hier wild rond te rijden zagen we nog een dingo. Dingo's zijn wilde honden die gevaarlijk zouden kunnen zijn als je ze provoceert. Ik vind het wel heel mooie dieren. En als je niets van dingo's zou weten, zou je denken dat het gewoon een hond is. De dingo's hier op fraser island zijn wel een beetje anders dan degene die je in het midden van Australië kan vinden. Je mag ze trouwens absoluut geen eten geven hier. Daar staan hoge boetes op.



Zo dicht kwam de dingo bij ons!
 En dan waren we weer weg, langs het strand richting Eli creek.


Ondertussen kwamen we nog 'coffee rock' tegen. Zoals je kon lezen bij de info over Fraser Island, bestaat het eiland bijna alleen maar door zand. (zand zoals op het strand). Maar door de miljoenen jaren dat er stilaan planten, struiken en bomen op kwamen zijn er natuurlijk enkele nieuwe stoffen bijgekomen. Deze coffe rock is ontstaan doordat de restanten van bomen, grassen, struiken en andere planten samengedrukt werden voor een hele lange tijd (100 000 of meer jaren). Nu geeft de coffee rock een beetje af, door de erosie van de oceaan, en daardoor ziet het water soms bruin/zwart.


Aangekomen bij Eli creek waar we even moesten wachten totdat het weer laagtij werd.
Het leuke hieraan was dat je gewoon via een door de mens gemaakt pad naar een bepaald punt van deze stroming kon lopen, daar ging je dan in het water en liet je jezelf gewoon meedrijven met de stroming. (beneden staan er nog meer foto's).


Ik vond deze 4x4 bussen er grappig uitzien. Ze zouden zo mee kunnen doen aan Dakar!
 Na Eli Creek zijn we dan verder gereden helemaal langs het strand naar een zeer noordelijk punt van het eiland, Indian head, waar we een grote duin beklommen hebben en ook nog even in een poel gezwommen hebben.



Ik mocht eindelijk eens vooraan zitten en dat was wel leuk! Ally (naast mij) was een zeer fijn meisje uit Canada.


Na de zandduin gingen we op weg naar de champagne pools, zeer beroemde plek waar je kan gaan baden op fraser island. Let wel op voor de golven, die kunnen je soms verrassen. Ik heb er trouwens ook mijn voet gesneden aan een scherpe rots.




The pinnacles

Maheno shipwreck.
Na de champagne pools nog even een vlugge stop bij the pinnacles, rotsen met een mooi kleurtje.
En daarna verder naar het maheno shipwreck. Dit schip was oorspronkelijk ergens in Groot-Brittanië gemaakt. En was bedoeld om tussen Sydney en Nieuw-Zeeland te varen. Dat heeft het enkele jaren gedaan, als een soort van luxe schip. Daarna is het tijdens de eerste wereldoorlog terug naar Europa gegaan om daar als ziekenhuis schip te functioneren. Na de oorlog kwam het terug naar Sydney, maar wilden ze het schip eigenlijk verkopen omdat het te hard had afgezien van de oorlog en de kosten om het te herstellen waren te hoog. 

Japan had het schip gekocht, maar ze kochten het enkel voor het staal. Ze wilden het terug naar Japan slepen om het daar te strippen en enkel het materiaal te gebruiken. Dus ze haalden alle schroeven en uitstekende dingen van het schip en maakten het met een sterk touw vast aan een groter schip om het zo naar Japan te slepen. Helaas kwamen ze in een grote cycloon terecht, waardoor het touw kapot ging en het wrak na enkele uren aanspoelde op Fraser island. Omdat ze alle schroeven al hadden losgemaakt kregen ze het schip daar niet meer weg. Dus nu ligt het schip daar maar te liggen. 

Nog een interessant weetje: tijdens de 2de wereldoorlog gebruikte de Verenigde Staten van Amerika het schip als doel om op te oefenen om vanuit de lucht bommen op te laten vallen. Ze dropten zo'n 200 bommen, slechts 2 raakten het schip. 




Dinsdag 16/04/2013
Tweede poging om de zonsopgang te trekken. Helaas waren er heel veel wolken, maar ik vond dat dat het toch ook een leuk effect gaf. Inge, een leuk meisje uit Denemarken heeft samen met mij van 5:30 tot  6:45  genoten van deze zonsopgang. Ook nu weer kregen we gezelschap van enkele dingo's.















Nu moesten we alles nog even opruimen en dan konden we weer verder voor onze laatste stops. 
Onze groep ging eerst nog naar 'central station'. Hier gebeurde vroeger alle belangrijke dingen op Fraser Island. Hier hebben ze vroeger ook heel veel bomen opgehakt, die dan over heel de wereld gebruikt werden om dingen te bouwen. Zo is al het hout dat ze gebruikt hebben voor het Suez kanaal en voor de dokken in Londen afkomstig van Fraser Island. Het hout hier was van heel goede kwaliteit, en er zaten bijna geen insecten in, en het was heel recht. 
Ergens in de jaren 90 is er dan uiteindelijk een verbod gekomen op het kappen van hout, omdat er anders binnenkort niets meer zou overschieten. 

Aan central station hebben we nog een mooie wandeling gemaakt door het binnenland van Fraser Island (regenwoud). 



Wat een grote boom!
Daarna reden we verder richting Lake Mckenzie. Dit is een van de grootste en beroemdste meren van Fraser island. Het is volledig gevuld met regenwater. Ze doen hier heel hard hun best om het water proper te houden.
Lake Mckenzie
 Daarna gingen we weer richting de Ferry om terug naar Hervey bay te gaan.



Hieronder volgen nog de foto's die ik van Milou's (weer al zo een leuke meid uit Nederland) camera mocht gebruiken. Ik kreeg ze helaas niet op de juiste plaatsen hier in mijn verslag wegens tijdsgebrek. Maar deze foto's zijn ook chronologisch

Al onze bagage

Wabby lake

Coole wortels aan Eli creek.

Het begin van het drijven aan Eli Creek.



Zo dreef ik door het water.




Milou, ik, Inge en Mette.



Hier zie je de duin die we hebben beklommen.

Heel vermoeiend!



De champagne pools, maar dan leeg.

Maheno shipwreck


Uitzicht vanuit onze tent.

Lake Mckenzie
En nu zit ik hier in de kleine luchthaven van Hervey bay, en neem ik zo dadelijk het vliegtuig richting Sydney. Daar neem ik binnen 2 dagen een Cruise naar enkele eilanden in de Pacific Ocean van New Caledonia. Ik ben eens benieuwd wat dat gaat geven, ik op een cruise!

Heel veel groetjes,

SoFie

2 opmerkingen:

  1. dag gaat geweldig zijn :-) kijk al uit naar het verslag :-) XXX uw zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Sofieke!

    Wow Fraser Island klonk al geweldig en nu een cruise!
    Geniet ervan!!
    Merci voor al je leuke blogposts, ik lees ze allemaal en heb uw moeke en vake al uitgehoord bij oma en opa. Kijk er naar uit je terug te zien zenne!
    Dikke knuffel, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen