maandag 8 april 2013

Van Sydney tot Brisbane met hoog bezoek!

Hallo vrienden van mijn blog!

Zoals in mijn vorige post al aangekondigd, heb ik deze week bezoek.
Vandaar deze week een verslag geschreven door 2 gastauteurs, mijn ouders Hendrik en Carine.
Veel leesplezier!

Verslag van een week met zijn drieën in australië –

Na een lange vlucht (Australië ligt echt aan de andere kant van de wereldbol) werden we in Sydney airport verwelkomd door onze Sofie!!!! Het was een blij terugzien. Nadat we van iedereen de knuffels en groeten hadden gedaan wachtte de volgende aangename verrassing. Sofie had voor een privé chauffeur gezorgd die met ons de Jucy(onze campervan) ging ophalen en ons daarna liet kennismaken met de gastvrijheid van Belgen in Australië.  Alvast bedankt, Maarten, Ilse, Quinten, Casper en Corneel voor de fijne momenten bij jullie.
Veel te rusten en last hebben van een jetlag viel er verder niet, want onze dochter had een heel programma samengesteld. We vertrokken met de trein naar Sydney en kregen een eerste impressie van deze stad aan het water met het opera house, de harbour bridge, de botanic gardens,… In de botanic gardens (en nadien in alle bloemenwinkels die we tegenkwamen) moest onze Sofie even gaan controleren of “haar” bloembollen er nog hingen en of alles ermee in orde was.
We namen de ferry naar Manly en wandelden wat op dit surfersstrandje. Vanuit Sydney dan terug met de trein naar Oatley, terwijl we ondertussen bijna omvielen van de slaap. Een eerste nacht in de campervan en we konden er weer tegen.

Di 2 april, de tweede dag in Australië.  Bij het ontbijt zagen we de 3 kinderen van de familie Engels klaar om naar school te gaan, allemaal in hetzelfde uniform, compleet met zonnehoed, schooltas,… echt leuk om te zien en nog leuker was dat we even meekonden tot aan de schoolpoort om zo even te proeven van schoolgebeuren in Australië. Voor de school begon was er al een dansactiviteit.  Met de Jucy vertrokken we dan naar Coogee. Het was leuk om eindelijk het strand en de hostel te zien waar SoFie haar eerste maand in Sydney zo had genoten. We maakten een wandeling langs het strand en ontdekten de sport voor de gepensioneerden van Australië namelijk bowling. Een soort petanque met grotere ballen en per ploeg heeft iedereen hetzelfde uniform aan.
Met de Jucy nadien naar Bondi beach (blijkbaar één van de beroemdste stranden ter wereld), nog even shoppen in Sydney en dan een lekkere BBQ bij de familie Engels, waar ook Pauline een Nederlandse au pair op bezoek was.

Woe 3 april: na een lekker verlaat paasontbijt vertrokken we voor onze tocht van Sydney naar Brisbane. Onze eerste stopplaats was Katoomba, in de Blue Mountains, waar we de 3 sisters gingen bewonderen. Van bewonderen was er niet veel sprake, want omwille van de mist en regen konden we… niets zien. Dan maar even gaan wandelen in Katoomba City, waar Hendrik supergelukkig opnieuw de eigenaar werd van een echte Australische hoed.

Do 4 april: de 3 sisters hadden zich nog steeds verstopt, dus zetten we onze tocht (in de regen) verder door de nationale parken richting Port Macquarie, een leuk surfersstadje.

Op 5 april  hebben we daar een bezoekje gebracht aan het Koala ziekenhuis. Hier worden gewonde Koala’s binnengebracht en verzorgd, tot ze terug in de natuur kunnen. Ook babykoala’s van wie de moeder is gestorven worden door vrijwilligers grootgebracht en nadien terug vrijgelaten. We bezochten ook een huis van 1 van de eerste kolonisten in Australië en kregen ook hier een ganse uitleg van een enthousiaste vrijwilligster. Dan verder op weg (on the road ) . Een stop in Cressent Head, een plek waar de aboriginals voor de eerste keer land hebben kunnen claimen omdat ze konden aantonen dat ze daar een echte band hadden met de natuur en de omgeving. Dan via de waterfall way naar Dorrigo. We stopten in Bellingen, een soort hippie stadje, waar de tijd heeft stilgestaan. Overal kon je massages krijgen, kon je de kaarten laten lezen,… . Je kon er ook een kolonie ‘vliegende honden’ ( flying foxes - vleermuizen) zien. Verder naar Dorrigo, ondertussen in de gietende regen. De enige camping daar was een wei, met een toilet en een douche en verder niets. Gelukkig kunnen we in de campervan koken en hebben we er licht, zodat het toch nog een gezellige avond werd.

De volgende morgen (za 6 april) was het gelukkig droog en brachten we een bezoek aan een stuk Rainforest.  Een regenwoud zonder regen zou gewoon een woud geweest zijn; dus wees maar gerust, ook deze keer werden we van regen niet ontzien! Tijdens deze wandeling door het regenwoud hadden we last van een soort van bloedzuigers “leechies” die zich van uit de bomen op ons lieten vallen en zich dadelijk vol zogen met bloed (als je ze niet vlug van je benen of armen kon titsen). Ook kwamen we een “black red belly” tegen, een giftige slang van ongeveer een halve meter lang, die zich lag op te warmen in de zon die op dit moment even scheen. Wat verder kwamen we een koppel “bushturkeys” tegen en ook nog een soort hagedisje (eerst dachten SoFie en Carine dat het een salamander was). Na de wandeling hebben we er nog een drankje gedronken in het cafetaria. We vertrokken er dan richting Coffs Harbour waar we zouden overnachten. Daar stonden we op mooiste camping die we tot nu toe vonden..

De volgende morgen – het was dan al zondag – zijn SoFie en ik (=nu Hendrik) gaan plonsen in het zwembad van de camping. Het was wel fris maar eens we er in waren, viel het wel mee. Aan de jachthaven zijn we dan naar een plaatselijke zondagsmarkt geweest. Een beetje zoals bij ons en toch ook weer anders. Er was bv een hondenwassalon, veel plantenscheuten en groenten, tweedehandsspullen maar ook een waarzegster, een massagesalon,…
Er was ook een kraampje met Dutch waffels – stroopwafels gebakken door 2 Nederlandse mevrouwen -  gekleed in het oranje natuurlijk.
Terug op weg – picknick in Yamba met zicht op pelikanen. Onderweg heb ik (carine) eindelijk kangoeroes gezien. Het was al donker toen we in Tweed Heads aankwamen. Toch nog lekker gegeten en nadien goed geslapen.

En dan zijn we aan de dag van vandaag ma 8 : wakker geworden met de zon, lekker ontbeten en een aboriginal wandelpad bezocht doorheen de mangrove. Nadien een wandeling langs het strand van Surfers Paradise en dan nadien verder naar Brisbane waar we nu even een rustige namiddag hebben. (waske, boodschappen, blogverslag,…)

Om in de stijl van SoFie te blijven, nog even enkele weetjes, of dingen die ons opvallen:
-        de geluiden en planten zijn hier echt heel anders dan bij ons
-        een dress code heb ik hier echt niet kunnen ontdekken – iedereen loopt er heel casual bij
-       de high way is echt niet wat wij er ons bij voorstellen, maar eerder zoiets als de Leuvense steenweg, waar je veel snelheidsbeperkingen hebt en lichten.
-       Sommige bomen verliezen hier hun schors in plaats van hun bladeren
-       Overal zijn hier goede, propere public toilets
-       Kinderen (en waarschijnlijk volwassenen) doen hier heel veel aan sport
-       De zon gaat van oost naar noord naar west – even iets om rekening mee te houden als je de auto wil parkeren.
-       Australiërs zijn heel vriendelijk – zelfs als je de supermarkt binnenloopt vragen ze hoe het met je gaat.
-       We hebben na de afwas gekeken op welke wijze het water weg loopt, omdat ze bij ons zeiden dat het de “draaikolk” andersom vormt; onze ervaring is dat het water de éne keer in wijzerzin is weggelopen en de andere keer in tegenwijzerzin. Het zal van het soort pompbak afhangen, volgens ons…

(  geschreven door Carine en Hendrik

Tot volgende week!

Groetjes,

SoFie

1. leuk om te lezen moeke en vake :-) Geniet ervan en hopelijk zal deze week de zon wat meer schijnen!!

2. Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Hendrik, ik ben benieuwd naar die hoed!! Veel plezier nog! :) groetjes Dorien en Maarten