donderdag 16 mei 2013

Cairns en Great Barrier Reef

Hello bloggers,

Na de whitsundays was het dan tijd voor Cairns en het Great Barrier Reef. 
Een slapeloze nacht in een overvolle greyhound bus later kwam ik om 5:45 in de ochtend aan in Cairns. 

Bij de meeste hostels kan je pas van de namiddag inchecken. Dus ben ik voor mijn eerste uren in Cairns op zoek gegaan naar een WIFI hotspot waar ik mijn vorige verslag getypt heb. Lang leve gratis internet!

Om 13 uur kon ik dan eindelijk in mijn hostel. Eerst toch even een dutje gedaan, aangezien ik de vorige nacht niet veel geslapen had. 

Daarna even op verkenning gegaan en Cairns is eigenlijk best wel een leuke en mooie stad. Het is er vrij rustig, veel open ruimte voor wandelaars/fietsers, een prachtige lagoon waar je kan zwemmen, mooie haven,...

De volgende dat was het tijd voor mijn reef cruise, waarbij ik op het buitenste rif ging snorkelen. 
De boot die wij hadden was een van de snelste boten, en na een dik uur varen vanuit Cairns waren we dan aangekomen aan Saxon reef. Omdat er heel veel wind waaide was de zichtbaarheid niet ideaal, maar het was toch al zeker en vast de moeite waard. 







Toen ik uit het water kwam na het snorkelen was ik boven even aan het rusten, toen plots de man van de helikopter vluchten naar mij kwam. 's ochtends hadden ze ons al verteld dat je met een heli boven het rif kon vliegen als je dat wilde, maar dat koste 100 dollar extra, nog al boven mijn budget dus. Maar ik zat daar dus boven even te rusten en van het uitzicht te genieten toen de helikopter man mij aansprak. Ik had al even met hem gesproken toen we aan het varen waren, en hij wist dat ik alleen aan het reizen was en uit België kwam. 
Hij vroeg of ik geen zin had om gratis mee in de helikopter te vliegen. Hij had nog 1 plaats over en hij vond het zonde om dat zo maar te verspillen, en aangezien ik alleen aan het reizen ben, was ik een geschikte kandidaat. Dat moest hij mij natuurlijk geen 2 keer vragen, uiteraard wou ik wel gratis met een heli boven het great barrier reef vliegen... 

Na een heerlijke lunch vertrokken we naar Hastings reef. Ondertussen was de wind wat geminderd, dus was het zicht veel beter. En daar aan Hastings reef was er een heli platform. Met de boot naar het platform en dan in de heli! 
Het was adembenemend! Echt fantastisch om op die manier het rif te zien. De foto's zijn mooi, maar in het echt is het nog 1000 keer mooier. 








Na de vlucht heb ik nog 2 keer 20 minuten ongeveer gesnorkeld. Echt heel veel vissen gezien, een kleine haai, een barracuda, nemo, eindelijk een schildpad,... 

Als afsluiter van de dag heb ik ook nog een miniconcert gegeven op de boot. Ik had ook al een beetje met Phil, de entertainer van de boot zitten socializen. Tijdens de tocht terug naar de haven van Cairns speelt hij altijd enkele nummers op zijn gitaar. Hij wist dat ik ook muziek speelde, en hij vroeg of ik het niet zag zitten om ook een nummer te spelen, als verrassing en afwisseling. Dat moet je mij ook geen 2 keer vragen... Dus zat ik daar plots op een podium 'kleine dingen' te spelen. En ook al verstonden de mensen er niets van (behalve 1 meisje uit Nederland) ze moeten het toch een beetje interessant gevonden hebben, want ze vroegen voor nog een nummer. Na 'fietsen is gezond' vond ik het wel genoeg en heb ik de gitaar terug aan Phil gegeven die dan zelf nog enkele leuke covers gespeeld heeft. Toen ik terug op mijn plaats ging zitten kreeg ik zelfs nog een gratis drankje aangeboden van enkele Japanners. Ze wilden zelfs met mij op de foto. 

Mijn dag kon niet meer stuk! Het was echt geweldig, als ik er aan terug denk ben ik er nog niet goed van.

De volgende dag nog wat rondgewandeld in Cairns, met een kennis afgesproken van in Sydney en langs de haven gewandeld, er lagen echt zo veel chique boten! Ik begon al te dromen van mijn eigen zeilboot, maar dat zal denk ik wel bij dromen blijven. 
En als afsluiter nog even gaan afkoelen in de lagoon. 


De lagoon
De dag daarna was het tijd voor een wandeling in het regenwoud. Volgens een meisje uit mijn hostel was er een prachtige wandeling, zeer vermoeiend, maar met een schitterend uitzicht. 
Je moest eerst tot aan de botanische tuinen wandelen (wat ongeveer 45 minuten duurde) en dan kon je van daaruit aan de wandeling beginnen. 

De wandeling was inderdaad zeer mooi, maar ook zeer vermoeiend. Er was geen deftig pad, het ging heel vaak op en neer, en het was nogal stijl. 
Ik ben ook heel veel dieren tegen gekomen, maar meestal waren ze te snel om er een foto van te trekken. 1 slang, verschillende salamanders en hagedissen, bushturkeys, een varaan, spinnen, ...

Het duurde ongeveer 3 uur om de 6,4 km af te leggen, behoorlijk traag dus. Ik heb er wel enorm van genoten.



Veel bomen hebben hier heel veel andere planten op hun takken.

Varaan in een boom.

Het uitzicht van halverwege de heuvel, met aan de linkerkant het einde van de luchthaven.


Boulderen, je kon overal sporten en fitnessen langs de esplanade.

Mijn laatste dag in Cairns heb ik een fiets gehuurd. En man, wat was ik vergeten hoe graag ik fiets! Dat mis ik toch, zo gewoon af en toe eens op mijn fiets springen en een tochtje gaan maken. Of met de fiets gaan werken. (Marleen, als je dit leest, vanaf nu terug met de fiets eh!)

Ik ben nog eens terug naar de botanische tuinen gefietst omdat ik het daar zo mooi vond. Daarna nog eens langs de esplanade, waar je heel veel sporten kan beoefenen. Ze hebben hier in Australië op veel plaatsen van die gratis fitness toestellen, een zeer goed idee vind ik. Zo gaan de mensen meer sporten.

Als afkoeling ben ik dan nog eens in de lagoon gaan zwemmen. Het was buiten 36° C, en als je dan gaat fietsen kan het behoorlijk warm worden.
Je kan hier niet in de oceaan zwemmen, want blijkbaar zitten er veel krokodillen. Ik heb er zelf geen gezien, maar er stonden overal borden: 'opgepast voor de krokodillen'.

Cairns is best wel een leuke stad. Niet te groot, heel rustig en heel vele open ruimtes en straat muzikanten.

Ondertussen ben ik hier al weg uit Cairns en ben ik veilig en wel aangekomen in Adelaide. Zaterdag ochtend vertrek ik hier op tour langs de grampians en de great ocean road terug naar Melbourne. Hopelijk wordt dat zo mooi als het in mijn reisgids beschreven staat.


Heel veel groetjes,

SoFie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten