zaterdag 11 mei 2013

Zeilen rond de Whitsunday eilanden

Dag beste vrienden,

Vorige week kwam ik aan in Airlie beach. Daar had ik nog 2 dagen te vullen voordat ik op zeiltocht vertrok. 

Ik was Airlie beach een beetje aan het verkennen, en plots stond ik voor een winkel waar ze didgeridoo's verkochten én gratis naar huis opstuurden samen met een gratis boomerang, book en een gratis les didgeridoo spelen. 
Aangezien ik nog geen didgeridoo heb in mijn verzameling instrumenten trok dat toch wel mijn aandacht. Na een lang gesprek met de verkoper heb ik dan uiteindelijk beslist om een didgeridoo te kopen en hem te laten opsturen naar België. Het leuke was ook dat ik zelf het verhaal van mijn didgeridoo mocht ontwerpen. Ze hadden daar een lijst van verschillende aboriginal symbolen en zo heb ik een zeer gepersonaliseerde didgeridoo (ze moeten hem nu nog maken). Ik hoop dat hij binnenkort heelhuids aankomt in België.
Dezelfde avond kreeg ik ook nog een les didgeridoo. Helaas zal ik toch nog wat moeten oefenen om het circulair ademen onder de knie te krijgen. 

In Airlie beach hadden ze ook nog een heel fijne lagoon waar ik enkele keren ben gaan zwemmen, en ook een goedgevulde boekenwinkel waar je heel goedkoop boeken kon kopen, ruilen en verkopen. In de tijd dat ik daar was heb ik 2 van hun boeken gelezen. Mijn Engels gaat er duidelijk op vooruit!
Lagoon Airlie beach
En dan dinsdag was het tijd om op zeiltrip te vertrekken. 
Omdat ik mijn weetjes al een tijdje aan het verwaarlozen ben ga ik het verslag in weetjesvorm typen.
Wist je dat:
- we in totaal met 18 mensen op onze boot zaten (4 meisjes uit Canada (Montréal), 3 jongens uit Israël, 3 meisjes uit Zweden, 2 meisjes uit Engeland, 1 meisje uit Duitsland, ik en dan de crew; de skipper Billy uit Nieuw-Zeeland, de deck hand Liam uit Engeland, de kokkin Pit uit Zuid-Afrika en nog een extra hulpje Sammy uit Engeland)

-onze boot, Mandrake was vroeger een echte raceboot. Het is een van de snelste zeilboten rond de whitsundays

- er heel veel wind was tijdens onze trip, wat de boot nogal veel deed bewegen. Het was nooit echt rustig aan boord

- we verschillende eilanden bezocht/gezien hebben: hook island, whitsunday iland, hamilton island,...

- je op whitsunday island whitehaven beach hebt, een van de zuiverste en witste stranden ter wereld, het bestaat voor 98% uit Silica (waar ze glas van maken) en ze hebben dit zand gebruikt om de Hobble telescoop te maken

- op Hamilton island het enige 6 sterren hotel van het zuidelijk halfrond is? Voor de suite betaal je 20000 dollar per nacht, en je moet minstens 3 nachten blijven. Het resort (hotel) is zo gebouwd met onderaardse gangen dat personeel langs andere gangen loopt dan de gasten. Hier komen alle stinkend rijke mensen (Ellen DeGeneres verbleef hier toen ze in Australië was). (al deze informatie komt van onze skipper Billy, hij heeft een vriend die op het eiland security agent is, sommige dingen kon google bevestigen, maar niet alles, volgens mij heeft dat met veiligheid te maken)

- we tijdens onze zeiltocht een echte arend show te zien kregen? Sommige van onze medepassagiers hadden een arend gespot en probeerden hem te lokken met stukken vlees in de lucht te gooien. Er waren ook enkele zeemeeuwen die daar op afkwamen, maar in totaal hebben we de arend wel 10 verschillende stukken vlees zien vangen. Om hem van zo dicht bij te zien, en zijn pijlsnelle duikvlucht te zien maken was wel spectaculair. De zeemeeuwen konden er trouwens ook wat van!

- we dolfijnen en schildpadden hebben gezien? 

- we in totaal 2 keer zijn gaan snorkelen en ik heel veel vissen heb gezien?

- we de 2de avond gitaar  hebben gespeeld en liedjes gezongen? 

- het heel fijn was?


Onze boot, de mandrake

Whitehaven beach


Deze plant kan tot 600 jaar oud worden.








Vele groetjes en tot de volgende!

Dikke knuffel,

SoFie

1 opmerking: