vrijdag 3 mei 2013

Noosa

Hello bloggers,

Na mijn laatste post uit Sydney ben ik vertrokken met de bus richting Noosa. Het duurde 22 uur om van Sydney naar Noosa te gaan, bijna zo lang als het vliegen van België naar Australië... 

Eens aangekomen in Noosa was ik twee dagen te vroeg voor mijn kanotocht. Dus had ik nog 2 nachten geboekt in een hostel, flashpackers. Ik had een heel goede ervaring gehad met hun hostel in Hervey bay, dus ik dacht ik probeer het nog eens. Vooral het gratis internet en ontbijt zijn mooi meegenomen. 
Dankzij het gratis internet heb ik nog even mij enkele van mijn nichtjes kunnen skypen, dat was zeer fijn. 

Om 9 uur 's ochtends ging ik nog eens joggen, en ik dacht dit is wel een goede manier om Noosa een beetje te verkennen. Aangezien ik nog niet buiten was geweest (toen ik de vorige avond aan kwam was het al donker) was het leuk om alles op deze manier te ontdekken. Na 30 minuten joggen kwam ik op het strand uit aan het begin van de coastal walk door het national park van Noosa. Ik had al van andere mensen in het hostel gehoord dat dit een heel mooie wandeling was. En ik dacht, nu ik hier toch ben kan ik even goed deze wandeling doen. 
Het was echt een prachtige wandeling, heel mooie kustlijnen, baaien, inhammen en af en toe loop je ook door het national park. Normaal kan je daar koala's in het wild zien, maar ik heb er helaas geen gezien. 
Tijdens de wandeling moet je ook een kilometer over een afgelegen strand lopen. Wat ik niet wist (het staat nergens aangeduid) is dat dat strand eigenlijk een naaktstrand is. Even verschieten als daar een naakte man voor je staat (het waren alleen maar naakte mannen die daar rondliepen). De andere wandelaars die uit de andere richting kwamen voelden zich duidelijk een beetje onwennig. 

De rest van de wandeling was echt nog genieten. Ik vond het jammer dat ik mijn fototoestel niet bij had. (Onderaan kan je wel 3 foto's zien die ik van Julia, een meisje uit Nederland heb gekregen)
Ik had de tijd wel een beetje onderschat. Ik was pas tegen 12:30 terug in het hostel en tegen die tijd had ik echt enorm veel dorst. Maar het was het zeker en vast waard. 


In de namiddag wilde ik dan nog even gaan surfen, want je kon gratis surfboards lenen van het hostel. 
De golven waren heel krachtig en groot, dus het was echt een uitdaging. Niet zo gemakkelijk, maar wel fijn als het dan eindelijk lukt. 


Foto's van de wandeling van Julia haar fototoestel




Donderdag werd ik dan om 10 uur opgepikt van de bushalte om naar het Gagaju bushcamp te gaan. Onderweg moesten we onze inkopen doen voor de komende dagen. Daarna reden we verder naar het kamp. Dit was een zeer avontuurlijk kamp ergens in the middle of nowhere. 
Het toilet was een beetje zoals een hudo, maar dan nog net iets properder. Alles was in tenten te doen en het was vlak naast de rivier. Ze zeggen dat dit de Noosa everglades zijn, maar het zijn geen echte everglades. 

Elinor (meisje uit Zweden dat samen met mij was aangekomen) en ik zijn dan die eerste dag nog even gaan zwemmen in een soort van oude zandmijn. Het water had een heel speciale kleur. Maar het was wel verfrissend.


De eerste nacht mochten we nog in een 'dorm' slapen, een grote tent, met bedden zoals de scouts van boortmeerbeek op kamp altijd hadden. 

Vrijdag vertrokken we dan op de rivier. Om 8:30 moesten we al onze spullen in het bagagedepot zetten en ons klaar maken voor de kano tocht.  We waren in totaal met 9 in onze groep. 3 jongens en 6 meisjes. In onze boot zaten we met 3 meisjes. Elinor uit Zweden, Julia uit Nederland en ik. Helaas kon je het wel voelen dat wij de enige boot waren zonder mannelijk geweld want we zaten heel de tijd als laatste aan het peddelen.

We peddelden tegen de stroom en tegen de wind in naar een meer. Daar hadden we onze middag pauze vlak bij het strand en dan was het daarna terug huiswaarts. Maar onderweg zijn we nog even bij een creek gestopt. Hier zijn we nog even gaan zwemmen. 
Na deze eerste dag kon ik 's avonds mijn armen bijna niet meer bewegen. Ze deden echt enorm veel pijn. We hadden 16 km gepeddeld en dat voelde ik echt wel in mijn armen. 

En dan 's avonds gezellig eten maken, rond het kampvuur zitten of een film kijken. Want ook al is het een kamp met alleen maar tenten en zeer basic, ze hebben wel een heel grote TV... 





In de creek


De oude zandmijnen.

Oude mijn


De 2de dag moesten we gelukkig niet zo ver peddelen, want mijn armen en schouders waren nog wat stijf. 
We peddelden in totaal slechts 7 km. Maar we moesten wel 40 minuten wandelen richting het strand om daar dan onze lunch te eten, een beetje te zonnen, lezen, relaxen, zwemmen,... Daarna weer 40 minuten terug wandelen en langs het meer terug naar het kamp. 

En nu ben ik terug in Noosa centrum waar ik binnen een uur mijn bus neem richting Airlie beach. 


De rivier


Hier moesten we vertrekken.

Het strand van de 2de dag, met zicht op Noosa heads.
Nog veel plezier daar in België, ik geniet hier nog steeds met volle teugen van alle mooie dingen die ik hier zie, doe en mee maak. En ik besefte gisteren dat ik hier al 5 maanden ben. Het lijkt helemaal nog niet zo lang. Binnen een dikke 2 maanden ben ik al terug in België! Wat vliegt te tijd toch. 

Tot schrijfs,

Vele groetjes,

SoFie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten