zaterdag 9 februari 2013

Uitstap naar het meer in Lilydale (en wat ik voor de rest tijdens deze week gedaan heb)

Howdie ho!

Mijn updates worden nu wekelijks, omdat ik door de week niet zo veel boeiende dingen meemaak. Zodra ik tijdens de week weer een boeiend leven krijg zullen er meer updates volgen. 

Eerst wil ik iets zeer belangrijks melden aan al de kinderen (en ook volwassenen) die mij vorig jaar vroegen 'Juf, wat is het nut nu eigenlijk van hoofdrekenen? En waarom moeten wij al die tussenstappen gebruiken? Je kan alles toch uitrekenen met een rekenmachine?' 
Door op mijn werk heel veel te moeten rekenen begin ik hier echt wel het nut van hoofdrekenen in te zien. 
We moeten altijd een bepaalde hoeveelheid bollen inpakken, maar je weet pas nadat je de eerste bak gevuld hebt hoeveel pakken bollen je in 1 bak krijgt. Dan moet je snel uitrekenen hoeveel bakken je nodig gaat hebben. Tegen dan is de bolleninpakmachine al op volle toeren aan het draaien, waardoor je geen tijd hebt om even snel een je berekeningen op een rekenmachine te gaan uitrekenen. Je moet alles uit je hoofd uitrekenen want je handen zijn niet vrij. En je moet niet alleen daarvoor hoofdrekenen, wij gebruiken het hier ook om uit te rekenen hoeveel zakken we nodig hebben, kaartjes die op de zakken komen (die zitten dan in dozen, dus je moet weten hoeveel dozen je nodig hebt), ... 
Bij deze hoop ik dat ik toch even het nut van hoofdrekenen heb duidelijk gemaakt, want door het toepassen van al die rekenvoordelen die de flinke kinderen van 4b vorig jaar geleerd hebben ben ik hier op het werk de snelste in hoofdrekenen en gebruiken ze mij vaak voor het uitrekenen van de hoeveelheden. 

Sinds ik hier ben hebben mijn kookkunsten al een serieuze vooruitgang geboekt! Naast het leren eten (en koken) van quinoa heb ik deze week nog iets nieuws geprobeerd: geroosterde groenten. 
Het was zeer eenvoudig eigenlijk. Ik had op het werk zoete aardappelen gekregen en mini pompoenen (gele), en ik had nog een wortel en een halve bloemkool over. Ik wist niet wat ik daarmee moest doen. Niels zei dat ik de groenten gewoon kon roosteren. Alles in stukken snijden, op de ovenplaat leggen, een beetje olijfolie, zout en peper er over en dan voor een uur in de oven op 180° en klaar is kees! Het was echt zeer lekker en ik heb er de dag erna ook nog van kunnen eten en toen was het nog steeds heerlijk!

Helaas pindakaas heb ik een tijdje geleden te vroeg victorie gekraaid op facebook... Mijn mond was meer dan 2 maanden vrij van aften, maar nu heeft het noodlot weer toegeslagen. Volgens mij is het slaapgebrek de oorzaak van de 2 nieuwste aanwinsten in mijn mond. Ik hoop dat ze snel weg gaan en dat ik nog eens een volledige nacht kan doorslapen zonder wakker te worden. Helaas vrees ik dat dat voorlopig niet echt mogelijk is wegens het gebrek aan stilte. Het is hier namelijk nooit stil, zelfs niet in het midden van de nacht. Hierdoor denk ik dat ik later de stilte wel iets meer ga waarderen. Maar ik bijt op mijn tanden, draag trouw mijn oorstoppen en probeer het lawaai te negeren. Tenslotte is dat het enige negatieve wat ik tot nu toe op heel mijn reis al ben tegengekomen. Al de rest is positief. 

Deze week heb ik 2 brieven gekregen en enkele leuke mailtjes. Daar was ik heel blij mee. Ik stuur jullie nu regelmatig een update van wat ik hier aan het uitspoken ben, en ik vind het altijd zeer leuk als de mensen uit België mij ook een update sturen. Moest je nu zelf denken: 'Hé, het is krokusvakantie, ik heb wel tijd om eens een ouderwetse brief te schrijven! (of met een gewone mail maak je mij ook al zeer blij...)' Dan kan je mij nog tot eind maart bereiken op dit adres (misschien best de brieven versturen voor 14 maart of zo, want anders zal hij niet op tijd aankomen).

SoFie Jacobs
Emerald Backpackers
2 Lakeview crt 
3782 Emerald 
Victoria
Australia
(of per e-mail: sofie-jacobs@hotmail.com)
Het is zeker geen verplichting hoor, maar wie zich geroepen voelt om iets te delen met mij, vage kennis, goede vriend, jong, oud,... maakt allemaal niet uit, het is leuk om af en toe ook eens nieuws van het thuisfront te krijgen.

Donderdag was ik de enige die om 15:30 gedaan had met werken. Karen en Kelly (de mensen die in het hostel werken en bijna alles regelen van busjes en werk en zo) kwamen mij ophalen met hun auto, zodat ik niet tot 17 uur moest wachten op het busje. We zijn dan even op mijn aanvraag langs de opp shop gegaan. De opp shop is een tweedehands winkel (een beetje zoals de kringloopwinkel of het spit) die open gehouden wordt door de mensen van de kerk. Ik had van iemand in het hostel gehoord dat ze daar een uitverkoop deden van alle kleren en dat ze alle kleren aan 50 cent verkopen. Ik kon wel wat 'nieuwe' werkkleren gebruiken, want ik heb geen zin om al mijn goede kleren zo vuil te laten worden dat ik ze niet meer gewoon kan aan doen. Ik heb voor 3 dollar een vest, 2 T-shirts, 2 shorts en een lange broek (voor als het een koude ochtend is) gekocht. Dat waren nog eens koopjes!

Gisteren (vrijdag) ben ik na het werk samen met Elisa, Johnny en Simeon naar het shopping center van Westcliff gegaan. Wat een groot shopping center! Ik geloof dat Wijnegem er 10 keer in past! (misschien is dat een beetje overdreven, maar toch...)
Ik heb een ovenschaal gekocht om binnenkort eens lasagne in te maken en andere ovengerechten (nu ik toch zo hard aan het experimenteren ben op culinair vlak... ), nog wat extra kousen en ondergoed (zodat ik niet meer elke week mijn was moet doen), en een heel mooie kaart voor mijn lieve zus (die binnenkort jarig is en écht wel een kaartje verwacht). Ik was ook op zoek naar een aardappelschiller omdat we die niet hebben in het hostel, maar heb er nergens een gevonden. Zeer gek! Ik had graag nog iets langer gezocht, maar we hadden maar een uur tijd want dan gingen alle winkels sluiten.

Vandaag (zaterdag) zijn we met een aantal mensen van het hostel (alle Fransen, een paar Duitsers, Niels de Nederlander en ik) naar het meer van Lilydale geweest. Het is ongeveer 30 minuten rijden van ons hostel, maar het was zeker en vast de moeite waard! Het meer ligt in een heel mooi park waar je heel veel grasvelden, speeltuinen en wandelpaden hebt.
Er komen heel veel mensen varen met hun kajak/kano/boot op het meer. Wij zijn er gewoon in gaan zwemmen. Filo was er al een paar keer geweest en ze had altijd al zin gehad om naar het eiland in het midden te zwemmen. Toen ze dat zei, zei ik natuurlijk meteen dat ik wel met haar naar daar wou zwemmen. Er kwamen nog 2 andere meisjes mee en we waren weg. Zoals altijd bij van die dingen was het eiland uiteindelijk wel iets verder als we gedacht hadden, maar we zijn er geraakt en we zijn ook weer terug geraakt. Hieronder kan je de foto's zien.

's Avonds werd er Chinees Nieuwjaar gevierd in het hostel. Al de Aziaten kookten hun specialiteiten voor elkaar. En wij (Europeanen) mochten de restjes opeten. Zeer lekker!

Morgen (zondag) is het nog een muziekfestival hier in het 'Lake Park' in Emerald. Elke zondag van februari zijn er optredens. Daar gaan we nog met een paar mensen naartoe. En dan maandag weer gaan werken.

Aan de mensen die vakantie hebben: geniet met volle teugen van de vakantie, zorg dat je de batterijen weer kan opladen. Aan de mensen die geen vakantie hebben: geniet met volle teugen van het leven!

Groetjes en een dikke knuffel!

SoFie
Het prachtige uitzicht!

Mensen van de hostel die aan het spelen zijn in het water.



Naar dit eiland zijn we met 4 gezwommen. Het is verder dan het lijkt!

Veel mensen in bootjes en kajaks op het meer.

Mensen van het hostel.

Ook hier hebben ze boeiende vogels.


Nog eens de mensen van het hostel. 

1 opmerking: