zaterdag 26 januari 2013

Australia day @ Healesville Sanctuary (en meer)

Er is weer bijna een week voorbij gevlogen sinds mijn vorige blogpost. Wat gaat de tijd hier snel!

Met al dat werken, lezen, fitnessen, koken, afwassen, wassen, wandelen, wandelen, winkelen, wandelen, contact houden met fijne Belgen via het internet, naar de australian open kijken op tv,... heb ik bijna geen tijd meer om mijn blog up te daten!

Op het werk gaat alles goed. Na het ontslag van de 3 andere meisjes kwam er de week nadien een hele bende Aziaten werken. Blijkbaar komen zij elk jaar tijdens het hoogseizoen voor enkele maanden werken bij garden express. De andere maanden gaan ze fruit plukken. De meeste van deze Aziaten hun Engels is niet zo schitterend, daardoor ontstaan er soms nogal grappige misverstanden. De leidster van de bende heet Tina. Zij regelt alles voor de anderen en zorgt dat iedereen werk heeft en op het werk geraakt. Haar Engels is perfect want zij woont al bijna 23 jaar in Australië¨. Het zijn wel allemaal officiële Australiërs, ze hebben allemaal de Australische nationaliteit. (Je kan dus Australiër worden zonder de taal te beheersen. Dat wist ik niet.) Ze komen uit Vietnam, Myanmar, Thailand en Cambodja.

Deze week ben ik eens een kijkje gaan nemen in de lokale bibliotheek. Mijn boek is bijna uit en ik wou lid worden om meer leesvoer te hebben. Helaas kan je geen lid worden van de bib als je niet in de staat Victoria woont. En met wonen bedoelen ze dat je een officieel adres moet hebben. Ik vertelde dit de dag later op het werk en nog een dag later kwam Tina met een hele zak boeken aandraven. Ze zei dat ze die al allemaal gelezen had en niet meer nodig had. Ik mocht al haar boeken lezen, en als ik klaar was moet ik ze aan andere mensen doorgeven of in het hostel achterlaten. Volgens haar moeten boeken doorgegeven worden. Ik vond het wel fijn om zo veel extra leesvoer te krijgen.


Vandaag (zaterdag 24/01/2013) is het Australia Day. Overal hangen vlaggen en mensen dragen allemaal kleren met de Australische vlag.
Ik werd deze ochtend wel op een zeer fijne/rare manier gewekt. Om 7:45 was ik nog heerlijk aan het slapen (met oordoppen in mijn oren tegen al het lawaai). Plots voelde ik getik op mijn schouders. Ik open mijn ogen en zie een man voor mij staan in het donker met een pet op. Hij zegt iets, maar ik versta hem niet door mijn oordoppen. Ik doe mijn oordoppen uit en kijk een beetje beter. Dan zie ik dat het Clem is die daar staat (zie enkele posts geleden). Hij vraagt of ik geen zin heb om mee naar Healesville Sanctuary te gaan (de zoo in de buurt). Toevallig had ik die zoo net aan mijn To do- lijstje toegevoegd (op aanraden van een andere collega). Ik vlug mijn kleren aangedaan, ontbeten en hup in de auto mee naar het huis van Clem en Jo.

Jo moest nog een aantal dingen regelen en Clem moest de auto nog kuisen. Maar hij wilde mij vroeg komen halen omdat hij schrik had dat ik anders misschien ergens anders naartoe zou gaan. Blijkbaar had Clem mij de voorbije weken al verschillende keren proberen te bellen. Doordat ik slechte ontvangst heb waren de telefoontjes nooit doorgekomen. Aangezien hij nooit een voicemail had ingesproken of een bericht had gestuurd wist ik dit niet. (Blijkbaar krijg je ook geen mededeling van gemiste oproepen als je slechte ontvangst hebt...). Terwijl ik aan het wachten was heb ik nog even in Peter Pan gelezen (voor zij die het nog niet weten, ik ben een grote fan van Peter Pan (en ik denk mijn lieve broer ook) de echte en de tekenfilm).

De zoo was heel mooi. Het was de eerste keer sinds ik in Australië ben dat ik emoes, koala's, kangoeroes en al die andere Australische dieren gezien heb. Ik moet wel zeggen dat ze er hetzelfde uitzien als in planckendael... We zijn ook naar een vogelshow geweest en een show over het vogelbekdier. De uitstap was zeer fijn en ik ben blij dat ik dankzij Clem en Jo er geraakt ben.

Voor de rest denk ik dat er deze avond nog een feest is in het hostel (zoals eigenlijk elke zaterdag) maar deze keer zal het in het thema van Australia day zijn.


En dan nu nog enkele weetjes:
- In alle dorpen waar ik tot nu toe geweest ben in deze buurt hebben ze in de dorpskern telkens 3 ronde punten. Ik weet niet echt waarom, maar het viel mij op dat ze overal 3 ronde punten hebben. Deze verbinden de Main Road met alle andere wegen.

- Elke ochtend als ik met het busje naar het werk rijd rond 6:30 geniet ik van de prachtige zonsopgang. We rijden dan altijd tussen de bergen en de zon komt dan net boven de toppen (of soms nog net niet) en dan zie ik een prachtige roze of oranje gloed. Zeer mooi!

- De Australiërs denken er over om hun vlag te veranderen (vooral voor sport evenementen). Ze willen de union jack (vlag van UK) er uit halen en deze vervangen door een gele en een groene streep (de kleuren van de outfit van Australische sporters). Ze vinden dat als de Australische vlag naast de vlag van the UK en die van Nieuw-Zeeland hangt het allemaal te hard op elkaar lijkt. (en ze hebben misschien wel een punt)

- Het volgende weetje is vooral voor mijn broer: blijkbaar is het zeer goed om veel vragen te stellen. Op mijn werk stel ik heel veel vragen over vanalles en iedereen en dat vinden ze zeer fijn. Iemand zei zelfs dat ik misschien wel mijn job te danken heb aan het feit dat ik de enige was die ook daadwerkelijk de namen wilde weten van de bloembollen waarmee ik aan het werken ben. (Ik zou het nog al belachelijk vinden moest ik thuis komen, zeggen dat ik 3 maanden in een bloemenkwekerij heb gewerkt en dat dan iemand zou vragen welke bloemen en dat ik dan zou moeten zeggen: geen idee eigenlijk)

- Australiërs verkorten heel veel worden en voegen er dan een 'ie' aan toe. (Breakfast wordt brekkie, BBQ wordt Barbie, ...)

- Elke zondag zie je hier heel veel wielertoeristen (zoals in België) ze proberen hier dan al de bergen/heuvels te beklimmen. Soms rijden ze alleen en soms zie je een heel peloton.

- Een helm is hier voor iedereen verplicht op de fiets.

- Fluo vestjes (of hesjes) zijn hier verplicht als je ergens werkt waar er mules of vorklifttrucks rijden.

- Australiërs zijn heel veel bezig met hun gezondheid. Ze nemen vaak extra vitaminen en je hebt hier overal health coaches, kinesiologen, gezondheidstherapeuten,...


Dat was het voor vandaag.

Heel veel liefs and a happy Australia Day!

Dikke knuffel,

SoFie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten