vrijdag 4 januari 2013

Van Sydney naar Melbourne

Hi mates,

Mijn laatste dagen in Sydney waren nog zeer gezellig. Met de familie Engels en nog andere Belgen rondgehangen in Oatley, daar ook een mooie wandeling gemaakt langs het water, nog wat muziek kunnen maken, rusten,...

En dan met de nachtbus naar Melbourne. De rit is heel vlot verlopen en we waren zelfs te vroeg in Melbourne.
Het is hier echt om te bakken! Vandaag was het 44° en er was wel wind, maar die was ook heel warm. Totaal anders dan in Sydney.

Ik zit in de wijk aan het strand, een beetje uit het centrum dat was wel goed, want zo kon ik vandaag een beetje afkoelen in de oceaan. Heb dus een beetje aan het strand gelegen samen met Sarah, de zus van Sanne een goede vriendin van mij. Het was wel leuk om hier ook al met een Belgische te kunnen praten.

Voor de rest nog enkele weetjes:


 - In Australië hebben ze overal gratis openbare toiletten en die zijn meestal ook heel proper.

- Sommige auto’s en bussen die veel lange afstanden moeten afleggen hebben speciale baren vooraan. Deze constructies zorgen ervoor dat de auto/bus zo weinig mogelijk beschadigd geraakt als ze een kangoeroe of ander dier per ongeluk aanrijden.

 Het openbaar vervoer is hier zeer goed en vlot geregeld. Voor de drukke plaatsen heb je max om de 9 minuten een trein en de iets verder gelegen plaatsen hebben om het half uur een trein. Het leuke is dat je in vele treinen de richting van de zetels kan veranderen. Stel dat je met de trein mee wil kijken, maar er zijn alleen nog zetels over die omgekeerd staan, dan kan je zo gewoon omdraaien. Zeer handig!

 Alle bomen verliezen hier hun schors. Vooral de gumtrees, maar ook de gewone palmbomen en zo. Soms kunnen er echt grote stukken naar beneden vallen (bijna 1 m2)

- Zoals ik al eerder vermeld had heb je hier ook een aldi. Hier kan je wel merken in de aldi kopen. Voor de rest ziet hij er net hetzelfde uit als alle andere aldi’s.
-       Sommige supermarkten zijn hier 24 uur  open. In de stad heb je er ook die pas om middernacht sluiten. Je kan hier echt bijna altijd naar de supermarkt.  Als je dan gaat winkelen krijg je hier wel nog steeds super veel plastic zakjes om al je boodschappen in te doen (2 als je flessen drinken koopt).


-      -   In Sydney heb je de IMAX cinema met het grootste scherm ter wereld. Een kaartje voor een film kost 31 dollar. Op zich valt dat eigenlijk nog mee, maar ik vind dat toch te duur.
-
-       - Nu ik het toch even over prijzen heb… Sydney is een van de duurste steden ter wereld. Enkele voorbeelden: een bol schepijs kost hier 5 dollar, een sprite op cafe 5 à 6 dollar, een zwembeurt in het lokale zwembad (kleiner dan dat van Hofstade) kost 14 dollar,… En de parkings in Sydney zijn het duurst van de hele wereld. Gelukkig moest ik hier nergens parkeren. 


    Dit was het weer voor vandaag. 

    Nu ga ik nog wat verder smelten. Ik heb trouwens al een beetje zon opgestuurd.  

    Greetings,

    SoFie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten