zondag 20 januari 2013

Australian Open

Zondag 20 januari ben ik naar de Australian Open in Melbourne geweest. Kirsten Flipkens moest spelen, en ik dacht dat het wel fijn zou zijn om voor haar te gaan supporteren. 

Ik had eerst via het internet gewone tickets gekocht, waarmee je naar alle wedstrijden kan gaan kijken behalve de wedstrijden in de Rod Laver Arena (alle hoofdwedstrijden) en de wedstrijden in Hisense Arna (de 2de belangrijkste wedstrijden). 

Toen ik daar aankwam wilde ik naar het dubbel tennis gaan kijken in de Margaret Court Arena (daar gingen de zussen Williams spelen tegen Nadia Petrova en Katarina Srebotnik. Helaas bleek dat je daar meer dan een uur voor moest aanschuiven om daar binnen te geraken. Voor elke interessante wedstrijd die ergens in een Arena was waar ik voor had betaald moest je heel lang aanschuiven. Toen besloot ik, ik ben nu toch al hier, misschien kan ik eens vragen hoeveel het kost om een ticket upgrade te doen en naar de hoofdwedstrijden te gaan kijken. Uiteindelijk viel het beter mee dan gedacht, en omdat ik net mijn eerste loon had gekregen besloot ik om een upgrade te doen en een ticket te kopen voor de Rod Laver Arena. Dan had ik een vaste zitplaats, moest ik niet aanschuiven en mocht ik heel de dag zoveel binnen en buiten als ik wil. 

Mijn plaats was vrij goed (zie een van de foto's onderaan) en ik kon nog net het einde zien van de wedstrijd tussen Ekaterina Makarova en Angelique Kerber. 

Daarna was het even wachten en toen begon de wedstrijd tussen David Ferrer en Kei Nishikori. Een zeer mooie wedstrijd om te zien en af en toe vrij spannend. Een aantal mooie punten zien maken. Ik was aan het supporteren voor David Ferrer, en die heeft gelukkig gewonnen. 

Na de overwinning van Ferrer was het de beurt een Kirsten Flipkens. Zij moest het opnemen tegen Maria Sharapova. Ik had een bord gemaakt voor Kirsten Flipkens om haar wat aan te moedigen. Maar helaas heeft het niet geholpen. 

Tussen de wedstrijden door heb ik op het grote scherm nog even naar de wedstrijd van de zussen Williams gekeken. Die was ook best wel spannend. 

Toen de wedstrijden in de Rod Laver Arena even gedaan waren (de volgende begonnen pas om 19 uur). Ben ik even gaan rondwandelen en naar enkele "kleinere" wedstrijden gaan kijken. Helaas was daar nergens schaduw en dat was absoluut bakken. Ik ben dan nog even naar de standjes van de sponsors gaan kijken. In dat gedeelte leek het een beetje zoals op een Belgisch festival. Met als enige verschil dat je voor elk ding van een sponsor ook ongeveer 30 minuten moest aanschuiven. Daar had ik niet echt zin in. Nog even in een van de vele fanshops geweest. Uiteraard is alles hier zeer prijzig. Ze hebben wel een aantal mooie en leuke dingen, maar ik vond dat ik al genoeg geld had uitgegeven aan mijn tickets. 

Ik vond het wel zeer fijn en ik ben blij dat ik ben gaan kijken. Ik denk niet dat ik daar anders ooit nog een kans voor zal krijgen.

Nog enkele weetjes:
- De ballenrapers (zowel jongens als meisjes) moeten echt wel hard 'werken'. Ze hebben ook heel veel regels waar ze zich aan moeten houden. Als ze een bal oprapen moeten ze heel hard lopen en meteen terug op hun plaats gaan staan. 

- Maria Sharapova is echt heel groot. En ze roept in het echt nog harder dan op TV. Haar gekreun stoorde zelfs de Canadezen die naast mij zaten. 

- Wanneer er een rally bezig is, mag je niet te luid praten en moet je op je stoel blijven zitten. Pas tijdens een korte pauze (tussen 2 punten door) mag je eventueel naar binnen of naar buiten gaan als je dat wil. Tijdens deze korte pauzes komt er om de 3 meter iemand van de security op het terrein. 

- Na elke set veranderen de lijnrechters en de ballenrapers. Ze marcheren dan netjes in een rij, zeer gedisciplineerd het veld af. 

- Als je in de schaduw wil zitten moet je normaal meer betalen. Ik had geluk en ik zat het 2de deel in de schaduw zonder dat ik meer moest betalen. 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten