zondag 30 december 2012

Hero of waterloo

Een stukje geschiedenis (ik moet mijn weetjes toch ook blijven onderhouden...)

Zoals jullie misschien al weten waren de eerste inwoners van Syndey (buiten de aboriginals, want die waren de allereerste) een hele hoop gevangenen uit Groot-Brittanië en omstreken. Ze werden allemaal naar Sydney gestuurd met grote schepen omdat er in het Verenigd Koninkrijk geen plaats meer was voor al die gevangenen. 

Er zaten natuurlijk ook een aantal mensen tussen zonder strafblad, want die moesten de boel een beetje in de gaten houden. 

Doordat er zo veel louche types rondliepen in Sydney, ontstonden er wijken waar er veel 'armere' mensen woonden. Een van die wijken is 'the rocks' (vlak naast de plek waar nu de harbour bridge ligt).

Na een tijdje begonnen de huizen en zo er beter uit te zien en ontstonden er ook enkele pubs. 
Een van deze pubs heet 'hero of waterloo'. Tijdens de free walking tour die ik heb gevolgd vertelden ze mij hier een vrij interessant verhaal. Het verhaal was zelfs zo boeiend dat ik daardoor ook samen met Tica de free walking tour gevolgd heb die enkel over de rocks gaat. 

Ik zal even proberen te omschrijven wat er gebeurde als je rond de jaren 1870 ongeveer iets ging drinken in de 'hero of waterloo'.

Stel je bent nieuw in de stad, of nieuw in dit gedeelte van de stad en je ziet een bar. Je denkt, "Oh een bar, dat is leuk, daar wil ik wel eens iets gaan drinken!" Je gaat naar binnen en bestelt een biertje. 
Je wil betalen en de barman zegt: "It's on the house". 
Jij denk "Prima, ik denk dat ik het hier wel leuk ga vinden!"
Je drankje is op, dus je bestelt er nog een, en nog een en nog een,.... en de barman blijft maar zeggen dat je niet moet betalen. Zo gaat het een hele tijd door, en je begint het steeds leuker te vinden want je moet niet betalen voor je bier. 
Na een tijdje heb je zo veel alcohol in je bloed dat het nog heel moeilijk is om op je stoel te blijven zitten. Je denkt, nog eentje om het af te leren en dan ga ik naar huis. Dus je bestelt je laatste biertje en ook dat krijg je gratis. 

Maar je hebt zo veel gedronken dat je even van de aarde verdwijnt. 

Als je de volgende ochtend wakker wordt heb je uiteraard barstende hoofdpijn. Je opent je ogen en wat zie je? Je zit in een kooi op een zeilschip en je bent opgesloten. 

Wat is er gebeurt? Enkele zeilers uit de pub hebben je via een ondergrondse tunnel van de 'hero of waterloo' naar de haven gebracht en hebben je daar verkocht en nu zit je opgesloten in het midden van de oceaan. 


Blijkbaar gebeurde dit niet alleen in de 'hero of waterloo', maar zijn er nog andere plaatsen gevonden met zo'n tunnels. Volgens sommige mensen zou het wel niet mogelijk zijn dat de tunnels helemaal tot aan de haven gingen, maar zouden ze de mensen een beetje verder op een soort van kruiwagen gelegd hebben om hen dan zo verder naar de haven te brengen. 

'Hero of waterloo' is ook een van de pubs die beweren de oudste van Sydney te zijn. We hebben het eens gevraagd aan de barmanager en hij zegt dat het de enige pub is die onafgebroken is open geweest en altijd op dezelfde locatie gestaan heeft. Volgens hem is de hero of waterloo de enige pub die recht heeft op de titel 'oudste pub van Sydney'. 

En hier ben ik dus al 2 keer iets gaan drinken omdat ik de onderaardse gang en de kerkers graag eens wou zien. De eerste keer ging dat niet omdat de barmanager toen alleen was en hij zijn bar niet kon verlaten. Daarom ben ik vandaag nog eens terug gekomen met Tica, Jonas, Tine en Gert. We hebben er ineens een gezellig uitstapje van gemaakt en op het einde mochten we dan uiteindelijk de kelder zien. 

Het was best wel speciaal. 

Ik vind het wel een leuke pub, er was zelfs live muziek vandaag, en daar hou ik wel van. 







De onderaardse tunnel, momenteel afgesloten


Een van de cellen




Een lijst met alle passagiers van the first fleet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten