zondag 30 december 2012

Watsons bay (deel 2), Manly (deel 2), Blue mountains,...

Donderdag 27/12/2012:
Met Tica samen naar Watsons bay gegaan. Het is altijd heel fijn om de ferry te nemen, zeker als het stralend weer is. Nu zijn we naar een stuk geweest waar ik de vorige keer nog niet geweest was. We hebben daar even rondgewandeld en het uitzicht was echt schitterend!
Het is fijn om met Tica rond te wandelen want zij kan ook echt genieten van de mooie natuur en het prachtige uitzicht.
Na onze wandeling hebben we de famous fish and chips van doyle's gegeten. Ik vond het niet erg om dit nog eens te moeten eten, en we moesten het absoluut wel doen omdat Tica ze nog niet gegeten had. Deze keer heb ik wel een variatie genomen, het combo pack, waarbij je ook nog calamares krijgt. Weeral een topper!

Daarna zijn we met de ferry naar het luna park gegaan, wat eigenlijk aan de andere kant van de harbour bridge ligt. Dat was ook onze bedoeling, want we wilden graag over de Harbour bridge wandelen. De brug beklimmen zou nog veel leuker en spectaculairder geweest zijn, maar in deze tijd van het jaar kan dat tot 300 dollar kosten (270 euro ongeveer, hangt er van af) en je mag dan nog niet eens je eigen foto's nemen...
Dan nemen we dus maar het gewone voetpad. Maar dat is op zich ook al prachtig! Ik bleef maar foto's trekken. Je hebt echt een heel mooi uitzicht over de haven.

Toen we genoeg hadden kunnen genieten van het uitzicht op de brug wilden we nog even naar de 'hero of waterloo' om daar een speciale attractie te zien, maar dat kon nog niet. Dus hebben we daar maar gewoon iets gedronken. Het verhaal van de 'hero of waterloo' krijgt later nog een apart bericht.

Wanneer ik thuis kwam van onze dag vol met wandelen en uitstapjes wilden de jongens van mijn kamer in het hostel nog gaan feesten. Ze vroegen of ik geen zin had om mee te gaan feesten. Eigenlijk vragen ze dat elke avond, maar ik zeg altijd nee. Ik doe overdag verschillende dingen en maak veel uitstapjes en dan ben ik 's avonds nog al moe. Zij gaan bijna elke avond uit en slapen dan tot 14 uur of zo, om dan weer goon te drinken (goon zijn de kratjes wijn met die aluminium zakken in, de goedkoopste manier blijkbaar om je dronken te drinken) en TV te kijken of op hun laptop te zitten.
Die levensstijl zie ik niet echt zitten, want ik ben niet naar Australië gekomen om te feesten. Maar ik dacht, 1 avond kan wel geen kwaad, ik ga gewoon even mee met de jongens van het hostel.

Aan de overkant van de straat was er al een club waar we een gratis drankje kregen en gratis inkom dus zijn we daar naartoe gegaan. Het was wel leuk, maar nu ook niet zo leuk dat ik zin had om heel lang te blijven, dus na een klein uurtje ben ik al weer terug naar het hostel gegaan. Het was toch een geweldige dag geweest en eigenlijk was ik best wel moe. Tot zo ver dus mijn gefeest hier in Sydney!

Vrijdag 28/12/2012:
In de voormiddag ben ik naar de bibliotheek gegaan aan circular quay (de plaats waar je alle ferries kan nemen). Het is een heel mooie en grote bibliotheek en in de inkomhal heb je onder een glazen vloer een hele miniatuurweergave van Sydney. Je kan alle straten, waters en gebouwen van het centrum zien. Best wel leuk. Daar ben ik dan al eens even gaan kijken voor werk, maar ik denk dat ik dat toch het best zoek als ik in Melbourne ben.

Tica was nog niet naar Manly geweest, en ik wilde daar graag wel eens de zonsondergang zien van op north head, omdat enkele ouders van kinderen in de Bosuiltjes hadden gezegd dat dat echt wel de moeite was. We konden weer eens 30 minuten op de ferry zitten. Het uitzicht is altijd heel mooi van op het water. Aangezien Sydney de grootste natuurlijke haven ter wereld is kan je je wel voorstellen dat het echt heel mooi is met al die baaien, inhammen, stranden, boten, parken,...

Even rondgewandeld in de beroemde 'corso' de winkelstraat tussen de ferry wharf en het strand. Enkele winkels binnen geweest, want het zijn overal grote kortingen. Toen we aankwamen op het strand was er niet zo heel veel volk, maar wel veel wind. Ik heb even in mijn boek zitten lezen op het strand en Tica heeft even gerust. Even nog een stop gemaakt langs de aldi (jaja, zelfs op Manly hebben ze een aldi) en zo hadden we weer voldoende eten om er weer tegenaan te kunnen.

We wilden helemaal naar het north head wandelen, maar na anderhalf uur wandelen ontdekten we dat we nog niet eens in de helft waren, dus hebben we even gewacht op een bus. Die bus ging ook niet helemaal naar north head, maar het was dan toch nog iets minder ver stappen. Toen we op de bus zaten vroegen we aan de chauffeur wanneer de laatste bus terug was naar de wharf. Blijkbaar was die al binnen 20 minuten. Dan was het dus een dilemma: gaan we toch nog zo ver wandelen om dan de zon onder te zien gaan en dan in het donker nog zeker 3 uur terug te wandelen? Of kijken we gewoon hier 20 minuten naar het mooie uitzicht en nemen we dan de laatste bus terug?
De hemel besliste voor ons, want het was nu echt heel bewolkt. Dus hebben we uiteindelijk niet genoten van de zonsondergang, maar wel weer van het uitzicht op de ferry.

Zaterdag 29/12/2012:
Vandaag had ik nog eens afgesproken met Sophie en Kayleigh om naar de Blue Mountains te gaan. Normaal kan je een rechtstreekse trein nemen, maar wegens werken moesten we eerst een bus nemen en dan pas de trein. De treinreis deed me een beetje denken aan de treinreis door Corsica: prachtig uitzicht, veel rotsen, bomen,...
We besloten om eerst te stoppen bij de Wentworth falls om daar naar de waterval te gaan kijken. Daar hebben we de 'Charles Darwin walk' gevolgd, blijkbaar een pad dat Darwin ontdekt/gemaakt heeft.
Volgens het bord was het 2 uur naar de watervallen, maar na een adembenemende wandeling waren we al aan de watervallen na 1 uur. We hebben daar rustig de tijd genomen om van het uitzicht te genieten. We hadden heel veel geluk met het weer. We zijn nog naar enkele minder bekende lookouts gewandeld en hebben veel mooie foto's gemaakt. Het begon nu steeds warmer en warmer te worden, dus besloten we terug te gaan naar het station en daar de trein verder te nemen naar Katoomba.
In het station kwam ik toevallig nog 2 Belgen tegen die ik ook had gezien op de vergadering van WEP zij vertelden ons dat het toch nog even wandelen was van het station in Katoomba naar de Three Sisters (de beroemde bergen daar) want zij waren daar gisteren geweest. Dit was handig om te weten.

Eenmaal aangekomen in Katoomba was het echt enorm druk. Je kon er bijna over de koppen lopen. Aangezien het toch nog een lange wandeling ging worden besloten we om de bus te nemen naar Echo Point. Om vandaar naar de Three sisters te kijken. Doordat er geen wolkje aan de hemel was, was het echt bakken in de Blue Mountains, maar het uitzicht was wel prachtig. Je kon ook zien waarom ze deze bergen de Blue Mountains noemen. Het lijkt alsof er een blauwe damp opkomt uit de bergen.

We wilden ook the giant steps doen, maar het was echt heel druk en veel te warm dus hebben we dat uiteindelijk niet gedaan. Op die manier waren we nog op tijd terug in Sydney om daar in Darling Harbour weer van het vuurwerk te genieten. Dit was weeral prachtig!

Zondag 30/12/2012:
Aangezien ik een ticket heb dat de hele week geldig is op al het vervoer in en rondom Sydney ben ik vandaag nog een beetje met de ferry gaan rondvaren. Samen met Jonas van het hostel (een jongen uit Zweden, die hier enkele maanden komt reizen) zijn we naar Cermorne point gegaan. Daar had je ook een mooi uitzicht op de haven.

We konden daar niet lang blijven, want om 15 uur hadden we afgesproken met Tine en Gert (Tine ken ik nog van op surfcamp met BoardX in 2008, zij is momenteel au pair in Sydney) en Tica.
We zijn dan iets gaan drinken in de 'hero of waterloo' (zie later)

Daarna hebben we nog even rondgelopen op de markt in de rocks, nog even genoten van een straatmuzikant. Na afscheid te hebben genomen van Tine en Gert zijn Tica, Jonas en ik nog even verder gaan varen met de ferry tot aan Mosman. Daar stonden blijkbaar enkel huizen dus zijn we op de ferry blijven zitten en gewoon terug met de trein naar het hostel gegaan.

Even mijn inkopen gedaan voor NYE morgen en nu is het tijd om mijn blog up te daten en te rusten.

Ik vind het best grappig, want hier is het nu zondag avond en bij jullie is het nog ochtend. Dus al wie dit meteen leest zal al kunnen lezen wat ik voor jullie zogezegd in de toekomst doe.

Proficiat trouwens als je heel deze tekst volledig gelezen hebt! Want het is een hele boterham. De foto's komen nog, ik probeer ze in een openbaar album op facebook te zetten en dan volgt de link later.

Lieve groetjes en al een Gelukkig nieuwjaar!

SoFie

3 opmerkingen:

  1. Hey Sofie,

    Je hebt het precies helemaal naar je zin! Ik moest van ons mama laten weten dat je kaartje goed is aangekomen. Vele groetjes terug van tante Ria, nonkel Theo, nonkel Fons, tante Yolande en mezelf!

    Groetjes,
    Inge

    ps: ons mama is onder de indruk van je blog."Amai dat is toch wel straf zo communiceren met de andere kant van de wereld."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Inge,

      Fijn dat jullie mijn blog ook volgen! En dat is inderdaad nogal straf dat ik via deze weg met iedereen in België kan communiceren :). Geniet nog van de feesten. En gelukkig nieuwjaar.

      Tot volgend jaar!

      SoFie

      Verwijderen
  2. hey zus, terwijl we op het vliegtuig wachten heb ik het helemaal gelezen.

    groetjes, xxxxxxxxxxxxxx uw zusje

    BeantwoordenVerwijderen